Doelgroep
hier de toelichting op dit filter...
Thema's
hier de toelichting op dit filter...
terug naar zoekresultaten

Begaafd en dan? Van 8 naar, hoe spring ik erheen?

  • Iets bereiken gaat bij de meeste mensen niet ‘zomaar’. Voordat we ons vaardigheden eigen hebben gemaakt, gaan er vele momenten van oefening aan vooraf. Deze vaardigheden noemen we Executieve Functies. Executieve functies zijn denkprocessen waarmee we ons gedrag sturen. We leren door het veel en vaak te doen. Meestal gaat dit gepaard met vallen en opstaan. Het is juist deze oefening dat mede ons karakter vormt, ons herinneringen geeft  en vervolgens in meer of mindere mate bepaalt of en hoe we nieuwe vaardigheden,  waaronder ook leerstof, ons eigen willen gaan maken. 

     

    Getalenteerde kinderen ontwikkelen zich anders in vergelijking met de meeste mensen. Zij doen mogelijk pas op latere leeftijd voor het eerst de ervaring op dat je vaardigheden onder de knie kunt krijgen door deze (regelmatig) te oefenen. De meeste van de getalenteerde kinderen hoeven zich tot en met de middelbare school nauwelijks in te spannen voor een voldoende resultaat. Het leren gaat hen gemakkelijk af, kennis wordt vlot en snel verworven. De mate waarin deze functies zich wel of niet ontwikkelen is mede van invloed op hoe o.a. de leerontwikkeling in de puberteit verloopt. 

     

    De inhoud van de training richt zich enerzijds op de ontwikkeling van de Executieve Functies, anderzijds richt de training zich ook op wat er nodig is voor een goede start in het Voortgezet Onderwijs. De training draagt eraan bij dat de leerlingen met een volle rugtas aan vaardigheden, inzicht en kennis een goede start kunnen hebben op het Voortgezet Onderwijs. 

     

    Inhoud training:

    • stil staan bij wat executieve functies zijn en op welke manier we executieve functies in de wereld om ons heen zien & toepassen;
    • meten van je eigen executieve functies zodat je weet welke functies er sterk ontwikkeld zijn en welke functies nog mogen verbeteren;
    • aan de slag gaan met het verbeteren van een door de leerling gekozen executieve functie;
    • het plannen en organiseren van je huiswerk;
    • tips & weetjes voor het ‘leren leren’ 

     

     

  • De training bestaat uit 10 bijeenkomsten en 1 x een kindgesprek van 15 minuten buiten de bijeenkomsten om.  

     

    Aantal deelnemers: minimaal 5, maximaal 8

     

    Tussen de bijeenkomsten door gaan de leerlingen zelf aan de slag met diverse opdrachten. 

     

    Contact: 

    www.ondersteuningsdienstwest.nl

    caroline.vanderhoeven@aloysiusstichting.nl

     

     

  • Aanvraag voor "Begaafd en dan? Van 8 naar, hoe spring ik erheen?"

    Naam *
    Organisatie *
    Telefoon *
    E-mail *
    Aanvraag voor
    * verplicht
  • Er zijn geen bestanden bij deze cursus.

Ondersteuningsdienst West

Ruishornlaan 29

2162VW Lisse

Tel.: 0252 - 41 42 16